Exemple concrete, efecte si posibile efecte

BACALAUREAT :

I. Exemplu real , Bacalaureat 2015, ... Colegiul Național Emanuil Gojdu - Oradea

Doi absolvenți la aceeași probă (matematică- proba E.c) - vom folosi initialele lor :

Candidat S.B.      8,10 - 8,75 - 8,75              (nota inițială - notă în urma contestației - notă finală)

Candidat F.A.      8,30 - 8,75 - 8,30               (nota inițială - notă în urma contestației - notă finală)

 Ce avem aici ?

- doi absolvenți, care în urma recorectării lucrărilor, obțin aceeași notă de 8,75

- unuia i se ia în calcul această notă, considerăm noi obiectivă,  iar celuilalt  NU !  De ce ? Deoarece așa spune metodologia !!!

- cel de-al doilea era mult mai fericit (!?) dacă nota lui inițială ar fi fost .... mai mică (!?)  de exemplu 7,90 ! Adică dacă corectorii inițiali ar fi .. greșit mai mult decât au greșit (*).  Dacă ar fi fost așa , nota lui finală era 8,75 ca și a colegului său.

(*) Folosim termenul "....gresit" fara sa incercam, sub nici o forma, sa inducem ca profesorii corectori care au dat nota initiala ar fi vinovati . Este posibil sa gresesti, mai ales la ritmul si conditiile in care se corecteaza.

- oare ce s-ar întâmpla dacă cei doi ar candida la aceeași facultate, unde se ține cont de această medie de la bacalaureat ?  Presupunand ca S.B. ar fi  ultimul admis la această facultate inseamna ca F.A. ar fi declarat respins !  Sau presupunand ca S.B. ar fi ultimul admis pe locurile bugetate (fara taxa) colegul lui F.A. ori ar fi admis pe locurile cu taxa ori ar fi respins. Oare ce a influențat aceasta situație ? Reiterăm faptul ca există facultăți in România în care admiterea se face și pe baza mediei (sau mediilor de la bacalaureat) de exemplu facultatea de Matematica-0 informatica din cadrul UBB Cluj Napoca.

- putem admite că poate exista o anumită doză de subiectivism în corectarea inițială, admite inclusiv ministerul, în momentul în care instituie modalitatea contestației. Dar ne este greu să admitem că această .... cale de atac, contestația, să nu fie efectivă ci doar formală și iluzorie pentru unii !!!

 

II. Alt exemplu , tot bacalaureat 2015,  doi candidati, primul din Bihor iar celălalt din București, unul dezavantajat , altul avantajat de aceeași metodologie :

Candidatul G.V. ( se poate vedea pe pagina cu rezultatele finale, la nivel național, aranjati în ordinea mediilor la nr crt 108432 și numarul paginii 10844)

proba 1          5,00

proba 2          5,30

proba 3          7,65       - > 8,00  ->    7,65     (notă inițială  - notă in urma contestației - notă finală)

 Acest candidat, în urma notelor inițiale, este declarat RESPINS deoarece media lui este de 5,98 !!!! așadar sub 6,00 !

În urma contestației nota lui la proba a treia crește cu 0,35 așadar media ar trebui sa fie 6,10 , ceea ce înseamnă ca ar fi fost declarat ADMIS !

- dar NU, creșterea notei lui , conform metodologiei nu este suficientă , prin urmare va ramane cu calificativul initial , RESPINS

- de asemenea, ne putem imagina cât ar fi fost de ..... fericit dacă corectorii inițiali i-ar fi acordat o nota mai mică !?!? Dacă inițial ar fi luat 7,50 (sau chiar mult mai puțin) acest candidat era declarat admis tinându-se cont de punctajul obținut în urma recorectării !!!!

Cadidatul B.I. ( se poate vedea pe pagina cu rezultatele finale, la nivel național, aranjați în ordinea mediilor la nr crt 106689 și numarul paginii 10669)

proba 1          4,70        - > 5,00  ->    5,00     (notă inițială  -> notă in urma contestației -> notă finală) 

proba 2          5,00

proba 3          8,15   

Acest candidat în urma notelor inițiale este declarat RESPINS deoarece media celor trei probe  este de 5,95 !!!! așadar sub 6,00 !

În urma contestației, nota lui la prima proba crește cu 0,30 , asadar la această probă  va avea nota finală 5,00 . Prin urmare  media finală devine ar fi 6,05 , ceea ce înseamnă ca ar fi fost declarat ADMIS ! 

Asadar un exemplu real de candidat avantajat de metodologie spre deosebire de cel de mai sus care este dezavantajat respectiv discriminat .

 

III.

Alte exemple concrete de candidati , în prima sesiune a bacalaureatului 2015, care au fost declarati respinși, cu toate că dacă li se lua în calcul creșterea în urma contestației , e drept mai mica de 0,50 puncte, ar fi fost declarati Admisi :

( Initialele candidatului, judetul , numarul paginii * si numarul curent ** , notele initiale (nota dupa contestatie daca a depus)  ......)

A.I.-CJ - 10.835 - 108.348:   6,   5,2,   6,75 (7,15). Media finală 5,98 RESPINS - daca i s-ar fi luat in calcul nota in urma contestatiei avea media 6,12 admis

A.D.-CS - 10.835 - 108.349:  7,1(7,4),   5,8,  5,05. Media finală 5,98 RESPINS - daca i s-ar fi luat in calcul nota in urma contestatiei avea media 6,08 admis

A.A.-SB - 10.836 - 108.352:  5,55(5,6),  5,2,  7,2. Media finală 5,98 RESPINS - daca i s-ar fi luat in calcul nota in urma contestatiei avea media 6,00 admis

B.Ș.-B - 10.836 - 108.357: 5,65(5,8), 6,5,  5,8(5,9). Media finală 5,98 RESPINS - daca i s-ar fi luat in calcul nota in urma contestatiei avea media 6,07 admis

B.A.-CT-10.836 -108.358: 6,65(7), 5,1(5,4), 6,2 . Media finala 5,98 RESPINS - daca i s-ar fi luat in calcul nota in urma contestatiei avea media 6,2 admis 

G.E.-BH-10.843 -108.426: 5,2, 6,25 , 6,5 (6,55). Media finala 5,98 RESPINS - daca i s-ar fi luat in calcul nota in urma contestatiei avea media 6,0 admis 

Aceste exemple pot continua...

pentru conformitate : urmăriți aceste rezultate intrând pe pagina bacalaureat.edu.ro  -> rezultate (dupa contestatii) prima sesiune -> vizualizare rapoarte pe țară -> sortare dupa medie. Sau direct aici . Alegând pagina * și numărul curent ** de mai sus, veți putea vedea exact situatia descrisă. 

Exemplele de mai sus arată faptul că, din cauza acestui articol 73 din metodologie, acești absolvenți nu si-au luat bacalaureatul, au fost declarati respinși, cu toate că dacă s-ar fi luat în calcul notele obținute de către ei în urma contestațiilor , note meritate dealtfel, ar fi fost declarati admiși. Astfel  de situații sunt cele mai dureroase.

Evident că sunt alte exemple care nu sunt atât de vizibile ca și cele de mai sus : Acei candidați la bacalaureat care, în mod normal , în urma notelor obținute după contestații, ar fi avut medii mai mari. Cu aceste medii mai mari poate intrau la facultatea dorită,  dar din cauza acestei metodologii (acestui art 73) sunt nevoiți să ....accepte o notă mai mică.

Tot așa există și posibilitatea ca, din cauza acestei metodologii, asa cum spuneam si mai sus, sa existe candidati care să fie admiși la o facultate pe locurile cu taxa, altfel, dacă ar fi avut nota obiectiv obținută in urma contestatiei, ar fi putut intra pe locurile bugetate (fără taxă) la aceeași facultate !  

 

 

Aceeași Metodologie si la EVALAUREA NAȚIONALĂ clasa a VIII-a

Lucrurile sunt cel puțin la fel de grave și aici, dacă nu cumva și mai grave, deoarce absolvenții de clasa a VIII-a pot trăi și din cauza vârstei lor, adevărate drame. 

Aici cei mai afectați pot fi cei care obțin inițial note relativ mari ( dar mai mici 9,50) . Acestora, conform metodologiei, nu li se modifică notele dacă in urma corectării nu obțin cel puțin o diferență de 0,50 puncte.

Repartizarea în licee/colegii, facându-se în special pe baza examenelor din cadrul Evaluării Naționale (media acestora având o pondere de 75 % in totalul mediei) în mod cert sunt copii care trec prin astfel de drame :

- dacă ar fi primit nota obținută în urma contestației ar fi intrat la liceul/colegiul /secția dorit/ dorită. Dar așa, din cauza aceleași metodologii, nota lui finală nu este cea meritată. Prin urmare exista riscul real sa nu intre la secția la care chiar merita să intre !

Imaginați-vă ce este în sufletul unui astfel de copil ! A muncit , ar fi meritat , dar ii este foarte greu să ințeleagă și să accepte de ce nu e acolo unde merita să fie. Invata mult prea devreme ca trebuie sa accepte ca o anumita regula este cat se poate de nedreapta !?

Din păcate , chiar dacă suntem absolut convinși că sunt astfel de situații, ne este foarte greu sa aducem exemple concrete deoarece  chiar daca datele sunt publice și putem vedea în cazul oricărui copil din România ce s-a întâmplat în urma contestației lui, nu știm care i-au fost opțiunile, deci nu știm unde ar fi vrut sa intre. Vedem doar unde a intrat, fără să știm dacă în urma notei meritate ar fi intrat sau nu la un profil care era prima lui opțiune sau o opțiune ... mai sus in grila de opțiuni depusă !

Analiza Raportului pentru bacalaureatul din 2015 o aveți aici. În acestă analiză vom incerca să vedem cam câți elevi la nivel național pot suferi din cauza acestei metodologii.

 

Am reusit sa nu mai avem elevi discriminati in urma contestatiilor la bac si evaluare nationala!

Noutati: